Når man som kommune skal kommunikere med borgerne om det nære sundhedsvæsen, kunne man jo starte med at kalde det noget andet.
Sådan lød et godt råd fra direktør Peter Albæk, LeadAgency, under KL's sundhedstopmøde i Kolding tirsdag.
- Skulle vi ikke bare aflyse begrebet? Det er alt for fluffy, skævt og dumt, og borgerne forstår ikke, hvad I mener med det. I må godt bruge det, når I taler med hinanden, men sørg lige for, at der ikke er borgere i nærheden, der hører det, sagde han.
Problemet er blandt andet, at 'nært' ses som modsætning til et åbenbart fjernt sundhedsvæsen, og da nært opfattes som bedre end fjernt, risikerer man at tale en del af sundhedsvæsnet ned.
Desuden dækker 'det nære sundhedsvæsen' over mange ting. Hvis man er gået flere kommuner sammen om specialiseret rehabilitering, og det er placeret i nabokommunen mange kilometer væk, er det så stadig nært? Eller hvis man ikke kan få en praktiserende læge, hvad hjælper det så, at der bor en lige om hjørnet?
Buzzwords skifter
Peter Albæk opfordrede også til at passe på landspolitiske buzzwords, når man kommunikerer lokalt.
Den slags har det nemlig med at skifte: En overgang handlede det hele om tryghed, senere om kvalitet, og lige nu er det store buzzword nærhed, som ifølge Peter Albæk er nævnt 312 gange i regeringens sundhedsudspil.
- De ord handler om at vinde valg. Jeres kommunikation skal stå sin prøve hver dag i mødet med borgerne, sagde han.
Inddrag borgerne
Vigtigt i kommunikationen er selvfølgelig også at forsøge at gøre det komplicerede enkelt og at spare på ordene til fordel for noget visuelt.
Endelig anbefalede han at huske at inddrage borgerne selv i kommunikationen.
- Hvorfor ikke inddrage patienter og pårørende? Lad borgerne fortælle deres historie, fx på sociale medier. Brug borgerne som ambassadører for deres sundhedsvæsen. For det er jo deres, ikke jeres sundhedsvæsen, konstaterede han.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.