
Der er behov for flere ansatte med erfaring fra pædagogisk praksis i kommunernes PPR (pædagogisk psykologisk rådgivning). Det mener de kommunale PPR-ledere ifølge en ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet.
Kommunerne er optaget af at føre nye målsætninger for PPR ud i livet. Hvor det tidligere drejede sig om at lave pædagogisk/psykologisk udredning og vurdering af enkeltbørn og eventuelt tildele specialpædagogisk bistand eller specialundervisning, har PPR i dag i højere grad fokus på det forebyggende arbejde med hele børnegrupper og på at foretage interventioner i skolens klasserum.
Ifølge Claus Holm, leder af DPU, Aarhus Universitet, er de nye målsætninger udtryk for et decideret paradigmeskifte inden for PPR. Men skiftet har vist sig vanskeligt at gennemføre i praksis, og stik imod hensigten bliver stadigt flere børn udredt, tildelt diagnoser og placeret i særlige behandlingstilbud.
- Kommunerne forsøger at gennemføre et paradigmeskifte i daginstitutioner og i skolen, men undersøgelsen bekræfter, at der er et stykke vej igen, siger han.
Samarbejde med pædagoger og lærere
Undersøgelsen konkluderer også, at det ifølge lederne er vigtigt, at PPR har ansatte med særlige kvalifikationer til at udvikle indsatser sammen med pædagoger og lærere i dagtilbud og skole, og at der er behov for at nytænke den måde, psykologiske test bruges, og hvilke faggrupper der kan udføre dem.
PPR-lederne er overvejende enige om, at en af de store udfordringer er at få indsatser for enkeltbørn bedre integreret i arbejdet med børne- og elevgrupper. Selv om man ønsker at ændre fokus, er det stadig individuelle udredninger, der fylder mest.
Knap halvdelen af landets PPR-ledere deltog i spørgeskemaundersøgelsen i april, og ud fra svarene er forskerne i deres rapport nået frem til tre anbefalinger:
- De danske kandidatuddannelser i psykologi og pædagogisk psykologi bør styrkes yderligere, herunder gennem videreuddannelsestilbud for eksempelvis lærere og pædagoger med længere erfaring fra praksis.
- Kommunerne bør drøfte en fremtidig rekrutterings- og bemandingspolitik samt opgavefordeling mellem de forskellige faggrupper, som bemander PPR.
- Det bør kortlægges, hvilke test der i dag bruges i praksis og hvordan, og der bør forskes i, hvordan test konstruktivt kan indgå som én af flere udredningsmetoder i et tværfagligt samarbejde om at nå de bedste anbefalinger for det enkelte barn og det børne- og/eller læringsfælleskab, det er en del af.
Hele rapporten kan hentes her.
ak
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.