
Patienttilfredsheden i 2023 er steget sammenlignet med året før. Det viser tal fra den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP).
Undersøgelsen er lavet på baggrund af i alt 432.636 patienters besvarelser. I undersøgelsen er sundhedsområderne opdelt efter patienter med somatiske indlæggelser, på akutmodtagelsen og fødende kvinder.
De somatiske patienter - personer, der behandles for noget fysisk - udgør lidt over 392.000 af de adspurgte. For somatikken ligger svarprocenten for undersøgelsen på 46,6 procent.
Patienterne har i undersøgelsen svaret på spørgsmål om deres oplevelse med personalet, informationen, inddragelsen og behandlingen.
Det hele menneske
Andelen af somatiske patienter, der i høj eller meget høj grad er tilfredse, ligger på 88 procent i 2023. Det er et procentpoint mere end i 2022.
Formand for Danske Regioners sundhedsudvalg, Karin Friis Bach (R) mener, at tilfredsheden i høj grad skal tilskrives et stort fokus på patienten som et helt menneske.
- At man ikke bliver kategoriseret som en diagnose, men bliver taget hånd om med empati og forståelse for den situation, man står i, forklarer hun.
- Naturligvis betyder den sundhedsfaglige behandling noget, men det gør det også, hvordan man bliver mødt af sundhedsvæsenet.
Akutpatienter lidt mindre tilfredse
Patienter på akutmodtagelser er blevet spurgt særskilt. De er en smule mindre tilfredse. Til gengæld er stigningen størst blandt dem og rammer 76 procent af høj eller meget høj tilfredshed. I 2022 lå den på 72 procent.
Karin Friis Bach peger på, at man på hospitalerne har arbejdet med at forbedre "flowet" for både medarbejdere og patienter.
- Sådan så dem, der skal hjem, hurtigere kan komme det og ikke skal sidde og hænge. Der har også været arbejdet meget med at undgå unødige indlæggelser, unødige arbejdsgange og i det hele taget skabe mere sammenhæng. Det er også noget af det, der kan mærkes, siger hun.
Udvalgsformanden finder generelt resultaterne tilfredsstillende, fordi der kommer flere patienter, og presset bliver større for sundhedspersonalet generelt.
I 2022 var næsten 2,9 millioner danskere i kontakt med hospitalet én eller flere gange. Det er ti procent flere end ti år før.
Karin Friis Bach glæder sig over, at personalet formår at vise imødekommenhed og empati, når de selv ofte har travlt.
- Jeg håber også, at det er med til at gøre arbejdet mere meningsfuldt og givende, men det er klart, at det også er noget, der kræver overskud, og det vil jeg gerne anerkende, lyder det.
/ritzau/
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.