Lidt flere end hver 10. ældre er utilfreds med deres udskrivelse fra sygehuset og hver 10. er utilfreds med kontakten til kommunen efter sygehusudskrivelsen.
Social- og Indenrigsministeriets Benchmarkingenhed har i dag offentliggjort en ny analyse af borgernes tilfredshed med overgangene på sundhedsområdet. Der er i analysen fokus på tilfredsheden med udskrivelsen fra sygehuset og tilfredsheden med den efterfølgende kontakt til kommunen og almen praksis.
Analysen bygger på et helt nyt datamateriale bestående af spørgeskemabesvarelser fra 23.000 ældre patienter over 64 år udskrevet fra et sygehus i slutningen af 2018.
Generelt set er der en høj tilfredshed. På en 1-5 skala, hvor 5 er bedst, er tilfredsheden 4,0 med udskrivelsen fra sygehus og kontakt til praktiserende læger. Tilfredshed med kontakt til kommunen er 3,8.
Forbedringspotentialer
De største forbedringspotentialer handler om information til borgeren og informationsdeling imellem de forskellige parter. Eksempelvis var næsten hver femte borger utilfreds med den viden, de kommunale medarbejdere havde om deres forløb på sygehuset.
Der er en tæt sammenhæng imellem lav tilfredshed og gentagne akutte kontakter til sygehuset. Blandt de mest utilfredse patienter er det hver 5., der genindlægges eller har anden akut kontakt. Det gælder kun for hver 10. af de mest tilfredse patienter.
Der er stor forskel på tilfredsheden med kontakt til kommunen, afhængigt af typen af modtaget hjælp. Over to tredjedele blandt modtagere af træning eller genoptræning var tilfredse med kontakten, imens det kun var lidt over halvdelen af de patienter, der havde ophold på akut-, rehabilitering eller aflastningsplads.
Kun halvdelen af de ældre borgere har inden for kort tid efter udskrivelsen kontakt med deres praktiserende læge. 80 pct. var tilfredse med denne kontakt, hvis kontakten var efter aftale med sygehuset, imens kun 65 pct. var tilfredse hvis kontakte var fordi, patienten fik det dårligere.
MG
Find hele analysen med tilfredshedstal for hver enkelt kommune her.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.