
Flere borgere kan fremover blive bedt om at agere kameramand i akutte situationer. Det peger udviklingen på, efter at Region Hovedstaden i løbet af det seneste år på forsøgsbasis har benyttet video i forbindelse med 112-opkald til vagtcentralen.
Videoopkaldene bruger akutberedskabet til at vurdere patienten og vejlede til førstehjælp. Forsøget har været så stor en succes, at videoopkaldene bliver en fast mulighed ved opkald til 112 i regionen fra det nye år.
Derudover er et lignende forsøg i gang i Region Nordjylland, mens Region Midtjylland også snart prøver sig med teknologien.
Det kan 'helt sikkert' gøre en positiv forskel med videoopkald, vurderer forsker og speciallæge Gitte Linderoth fra Region Hovedstadens Akutberedskab.
- Det smarte er, at der er mulighed for, at en paramediciner eller en sygeplejerske kan kigge med, indtil ambulancen kommer frem. De kan være med til at vurdere patienten, i forhold til hvilken hjælp der skal til, og hvor hurtigt det skal gå, siger Gitte Linderoth, der står bag indførelsen af videoopkald.
Teknologien bliver særligt brugt i forbindelse med bevidstløse og ved hjertestop. Derved kan personalet ud fra videoen vejlede borgeren til livreddende førstehjælp. Personalet vurderer selv, hvornår et videoopkald vil være en fordel.
Positive regioner
Hos Danske Regioner ses der positivt på resultaterne fra hovedstaden.
- Hvis vi kan se, at videoopkaldene er med til at styrke behandlingen af patienterne, så er det noget, vi skal have samlet op på. Vi er i regionerne altid interesseret i at lære af hinandens gode erfaringer, så de bedste løsninger kommer ud til borgerne, siger Ulla Astman (S), næstformand i Danske Regioner, i et skriftligt svar.
Ifølge forsker Gitte Linderoth kan der særligt i de øvrige regioner drages nytte af teknologien.
- Nogle af de andre steder, hvor det tager længere tid, før ambulancen kommer frem, giver det måske endnu bedre mening at kunne hjælpe, indtil den kommer. Man kan også finde ud af, om der eventuelt skal sendes en helikopter, siger Gitte Linderoth.
I løbet af forsøgsperioden i Region Hovedstaden er videoopkald benyttet cirka 700 gange. Alarmcentralen for Storkøbenhavn får omkring 1.000 112-opkald i døgnet.
I cirka 11 pct. af videoopkaldene var patientens tilstand mere kritisk, end hvad akutberedskabet havde vurderet før videoopkaldet.
Det betød, at akuthjælpen i cirka otte pct. af tilfældene blev opgraderet til eksempelvis at sende akutlægebil med ambulancen.
I cirka 35 pct. af tilfældene var patienterne mindre kritisk syge end først antaget. Derfor kunne akuthjælpen nedgraderes i 19 pct. af videoopkaldene.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.