HOVEDSTADEN: 34 såkaldte sundhedsfaglige visitatorer hjælper hovedstadens borgere, når de ringer 112 og har akut brug for hjælp.
Derfor er det ifølge Arbejdstilsynet vigtigt, at de tilbydes en tilstrækkelig forebyggelse mod de konsekvenser, der er ved at tale med borgere i krise. Men det er en forebyggende indsats, som Region Hovedstadens Akutberedskab ikke har været i stand til at tilbyde.
Arbejdspladsen har således 2. maj fået et påbud af Arbejdstilsynet, der pålægger Region Hovedstaden at sikre bedre arbejdsforhold for de ansatte. Det viser sagens dokumenter, som TV 2 Kosmopol har fået aktindsigt i.
"Der forekommer ikke systematisk forebyggelse og dybdegående bearbejdning af de daglige høje følelsesmæssige belastninger," lyder begrundelsen for påbuddet blandt andet.
Til Arbejdstilsynet oplyser ansatte, at det kan føles som om, at en situation bliver "blæst op", hvis de anvender en særlig "Defusing-knap," til at tale med en vagtleder efter et barskt opkald.
"De (ansatte, red.) kan også være i tvivl, om knappen kun skal anvendes efter akutte, voldsomme situationer, eller om den også kan anvendes i situationer, hvor de fx er blevet udsat for kritik eller er blevet ramt på mere "stille vis". Nogle ansatte oplever ligeledes, at det kan være svært at sige i gruppen, at de er "ramt", da det kan ses som et svaghedstegn, og at det er forventeligt i jobbet. Ledelsen bekræftede, at der kan være en "hård" kultur til stede."
Nu fast psykolog
Ledelsen skriver i et høringssvar, at "det er blevet beskrevet i et af deres Nyhedsbreve om, at knappen altid kan benyttes." Ledelsen bekræfter også, at der mellem medarbejderne kan være en hård kultur i forhold til, hvad man bør kunne stå model til og klare som en del af jobbet.
"Nærværende ledelse arbejder derfor målrettet på indsatsområder/med begreber som forråelse og omsorgstræthed," lyder det.
Thomas Borregaard er en af de 34 sundhedsfaglige visitatorer, og han er ikke overasket over påbuddet, som akutberedskabet har fået. På en ottetimers vagt modtager han og hans kollegaer typisk 30 opkald fra hovedstadens borgere, og hver femte af de opkald er særligt alvorlige.
- For ikke så længe siden fik vi et opkald fra en far og en mor, hvis barn var faldet om og havde fået hjertestop, siger han til TV 2 Kosmopol.
Og når han får et alvorligt opkald som dette, så savner han at få hjælp. Som det har været hidtil, så bliver der nemlig ikke samlet godt nok op på ham og hans kollegaer, når de har haft alvorlige samtaler, lyder det fra Arbejdstilsynet.
Hos Region Hovedstadens Akutberedskab erkender de, at de ikke har været gode nok til at sikre hjælp og støtte til deres ansatte. De slår dog fast, at beredskabet er i gang med at forbedre dette, lyder det fra afdelingschefen, Rikke Petersen.
- Vi anerkender påbuddet fra Arbejdstilsynet, men som de også anerkender, så er vi i gang og har været i gang i et stykke tid med at forbedre forholdene her på 112, siger hun til TV 2 Kosmopol.
Påbuddet fra Arbejdstilsynet har dog sat skub i tingene hos akutberedskabet. For at efterkomme Arbejdstilsynets påbud har de for eksempel fået tilknyttet en fastansat psykolog, der skal være fysisk til stede på arbejdspladsen. Det sker for at få sat den professionelle hjælp til medarbejderne i system, oplyser Rikke Petersen.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.