AARHUS: Nye oplysninger dokumenterer, at en 97-årig borger i eget hjem blev svigtet af flere omgange af Aarhus Kommune. Hun forsøgte seks gange at kalde på hjælp, efter at hun faldt i sin lejlighed i september sidste år. Først syv timer senere kom hjælpen, på trods af, at hjemmeplejen faktisk kvitterede for nødkaldene fra den hjælpeløse kvinde, skriver TV2 Østjylland.
Kanalen har set udskrift af opkaldsloggen fra kvindens nødkald, og af den fremgår det, at hun første gang kaldte på hjælp klokken 17.45. Mens hun lå på alene på gulvet, trykkede hun yderligere fem gange i løbet af de efterfølgende timer. Hver gang kvitterede en kommunal medarbejder for nødkaldet. Men ingen dukkede op på adressen.
Kvinden døde tre uger efter faldet, og familien har ikke som ønsket fået hendes omsorgsjournal udleveret. Aarhus Kommune har ikke ville stille op til interview, men har tidligere givet kanalen et skriftligt svar:
"Det bør ikke kunne ske – og det må ikke ske. Det er naturligvis helt afgørende, at alle vores medarbejdere svarer på indkomne nødkald og overholder alle retningslinjer – uanset om der er tale om vikarer eller faste medarbejdere. Vi har taget hånd om sagen, som vi behandler som en personalesag."
Onsdag mødes Aarhus Kommunes sundheds - og omsorgsudvalg, og her får udvalgsmedlemmerne en orientering i sagen.
cwa
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.