Antallet af patienter, der søger erstatning for fejlbehandling eller skader, er faldet mærkbart i første halvår af 2017 sammenlignet med sidste år. Det skriver Jyllands-Posten, efter antallet af ansøgninger er faldet med 10 pct. til 3.416 i første halvår af 2017.
Det vækker bekymring hos Patienterstatningen, der frygter, at patienterne ikke bliver rådgivet godt nok. Patienterstatningens tal viser samtidig, at andelen af anmeldelser, der kommer fra læger, er faldet fra 12 til fire pct.
- Sundhedspersonalet har simpelthen ændret adfærd, og det kan betyde, at der er erstatningsberettigende skader, der ikke bliver anmeldt, siger Patienterstatningens direktør, Karen-Inger Bast, som mener, at der både bliver begået færre fejl, men også at en ny økonomisk model, hvor afdelingerne på sygehusenes økonomi er påvirket af antallet af erstatninger, spiller ind.
rp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.