
HORSENS: I 2021 skal 500 børn i Horsens Kommune have været igennem et selvhjælpsforløb af den ene eller anden art, oplyser kommunen. På otte skoler er der således etableret grupper enten i form af skilsmissegrupper, ensomhedsgrupper, sorggrupper eller selvværdsgrupper. Senere hen skal yderligere fem skoler kobles på tilbuddene. Kommunens mål er, at 500 børn fra indskolingsalderen skal gennem et gruppeforløb i løbet af en tre-årig projektperiode finansieret af TrygFonden.
- Børnene går meget op i at have et hemmeligt rum, hvor de kan snakke om det, de vil, og hvor der ikke er nogen, der hører, hvad de siger. De skal ikke være bange for fx at gøre mor eller far ked af det, så de er glade for det frirum, de får i løbet af skoledagen, siger projektmedarbejder i Horsens Sund By Sofie Husted Knudsen til dknyt.
Tanken bag grupperne er, at børnene skal deles op, sådan at grupperne er alderssvarende og så børn i indskolingen møder jævnaldrende, børn på mellemtrinnet mødes med jævnaldrende osv. Børnene får meget ud af at møde hinanden, og det er det, der er hele 'humlen' i projektet:
- Børn kan jo ikke på samme måde som voksne have en selvhjælpsgruppe. Der bliver nødt til at være en voksen, der hjælper med at sætte rammerne. Voksne kan reflektere over ting på et helt andet niveau end børnene. Styrken ved grupperne er, at et barn kan komme hen og sige, at det fx har det svært med at starte i en ny klasse, og så kan de andre børn dele sine erfaringer. Og det kan børnene i virkeligheden meget bedre forholde sig til end alt det, voksne kan komme i tanke om af gode idéer, siger hun.
Børnene skal erfare, at andre børn også har det svært
Grupperne fungerer sådan, at en ansat på skolen får nogle timer fra ledelsen til at gå ind i opgaven, som Horsens Sund By rekrutterer en frivillig til at hjælpe med. Horsens Sund By står også for materialer og kurser til de frivillige, og skolen skal således kun stille en medarbejder til rådighed i det tidsrum, trivselsgrupperne ligger i, fx i undervisningstiden. Nogle skoler vælger at gøre det efter skoletid, men det er op til den enkelte skole at vurdere.
For at få det til at fungere, kræver det, at der er nogen, der tager rollen med at fordele de frivillige på sig for på den måde at opretholde tilbuddene. Sund By i Horsens Kommune har ifølge Sofie Husted Knudsen et velfungerede samarbejde med skoledistriksrådgiverne i kommunen, som i forvejen arbejder med en forebyggende indsats for kommunens børn. Derfor er de en god indgang til ledelsen på skolerne, men også til børnene:
- Som barn kan man jo nemt gå og tænke, at man er den eneste, der har bestemte tanker og følelser, når der sker noget svært i ens liv. Men at finde ud af, at man ikke er alene, betyder også noget, siger hun.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.