
SYDDANMARK: Nu vil flere interesseorganisationer sørge for, at børn med kroniske sygdomme får den sygeundervisning, de har krav på. Derfor har de på initiativ fra Danske Patienter lavet syv anbefalinger til undervisningsministeren.
For formand i Danske Patienter Camilla Hersom handler det om at åbne regeringens øjne for problemet.
- Vi håber i første omgang, at man bliver klar over, at der rundt omkring i de danske skoler sidder ganske mange børn, som har en kronisk sygdom eller er igennem længerevarende sygdomsforløb, og hvor det, at de ikke får undervisning, fører til, at de kommer meget bagud fagligt, siger hun.
Elever med over 15 dages sygefravær i skolen har krav på ekstra sygeundervisning. Tal fra Danske Patienter viser dog, at kun 7 pct. af de sygdomsplagede skoleelever får dette tilbud.
Minister bekymret
De syv anbefalinger til ministeren drejer sig i høj grad om at få skolerne til at finde frem til eleverne og at udveksle viden om, hvordan de bedst kan hjælpes.
En del af løsningen kan være brug af Skype og andre former for digital undervisning, foreslår Mette With Hagensen, formand for Skole og Forældre, der også står bag anbefalingerne.
Det bekymrer undervisningsminister Merete Riisager (LA), at skolerne ikke har støttet de syge børn og deres forældre.
- Lovgivningen er meget klar på dette område. Kommuner og skoler skal efterleve deres forpligtelser i forhold til elever med længere sygefravær – længere er den ikke. Jeg vil nu drøfte udspillet med folkeskolens parter for at afklare, om der er behov for nye initiativer, som kan hjælpe de her børn, siger hun.
Virtual reality
Kronisk syge børn kan snart se frem til at deltage i undervisningen fra sygesengen. Tina Reimann, der er sygehuslærer på Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg, er nemlig ved at udvikle og afprøve en virtual reality-brille, der skal gøre det muligt for syge børn at være med i undervisningen, selv om de ikke selv er fysisk til stede.
Sammen med nogle projektudviklere har hun udviklet ideen ud fra den virkelighed, hun har mødt som sygehuslærer i 17 år.
- Vores kroniske patienter kommer til at underpræstere i forhold til deres potentiale. Og så er der en bekymring fra forældrene og dem selv om, hvordan det skal gå, når de for eksempel får at vide, at de skal tage ottende klasse om eller ikke kan blive indstillet til en prøve på grund af for meget sygefravær, siger hun.
Med virtual reality-brillen kan patienten orientere sig rundt i klasseværelset ved hjælp af et 360 graders-kamera, der er placeret i lokalet, og kan med et headset komme med opklarende spørgsmål og deltage i snakken, der foregår i klasseværelset.
- Den primære gevinst er, at de kan føle sig som en del af klassen. Så man ikke kun er beskuer, siger Tina Reimann.
Børn med kronisk eller langvarig sygdom kæmper ofte med et stort sygefravær i skolen. Og det giver ifølge Tina Reimann både fysiske, faglige og sociale konsekvenser. Børnenes symptomer kan blandt andet forværres på grund af bekymringer.
- Deres krop reagerer voldsomt på, at de bliver pressede af ikke at kunne komme i skole, siger hun.
Tina Reimann regner med at kunne indsamle penge nok til at kunne købe ti sæt med briller og headset. Hun satser på, at brillen er færdigudviklet til august, så hun allerede kan låne dem ud til skoler i Region Syddanmark til næste skoleår på lige fod med andre hjælpemidler.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.