dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksocial
doi
DK Debat
Omsorgstrætte medarbejdere føler sig utilstrækkelige
Især følelsen af utilstrækkelighed kan få medarbejdere i ældreplejen til at føle sig slidte, udmattede eller udbrændte.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Omsorgstrætte medarbejdere føler sig utilstrækkelige

De bedste måder at undgå, at ansatte i ældreplejen brænder ud og bliver ligeglade, er et åbent miljø med plads til fejl, adgang til opkvalificering og en synlig ledelse, konkluderer Vive-rapport.

Når ældreplejen har svært ved at skaffe og fastholde uddannet personale, er en væsentlig årsag, at mange forlader faget, fordi arbejdet kan udmatte og dræne medarbejdere og resultere i det, man kalder omsorgstræthed.

Men vi er ikke trætte af at yde omsorg, siger de stort set samstemmende i en ny undersøgelse af omsorgstræthed, som Vive har foretaget for Sundhedsstyrelsen.

Det er derimod andre faktorer, der tærer, især vanskelige arbejdsvilkår, dårligt psykisk arbejdsmiljø og borgere med stadigt mere komplekse sygdomsbilleder, viser undersøgelsen.

- Mange af de ledere og medarbejdere, vi har interviewet, er trætte af arbejdsbetingelser, som udfordrer omsorgsarbejdet og relationen til de borgere, de skal yde omsorg for. Især fremhæver de oplevelsen af utilstrækkelighed i arbejdet som en risikofaktor, siger Sara Lei Sparre, seniorforsker i Vive.   

Oplevelsen af utilstrækkelighed opstår i en kombination af organisatoriske rammer, arbejdsvilkår og svære relationer til borgerne og deres pårørende, der hver især kan være udfordrende. Og det er netop karakteristisk for omsorgstræthed, at den udvikler sig af mange grunde og i et samspil af flere forskellige faktorer.

Træthed kan forebygges

Selv om der kan være individuelle forskelle på, hvordan eller hvornår medarbejdere oplever omsorgstræthed, så mener både medarbejdere og ledere i undersøgelsen, at omsorgstræthed først og fremmest skal håndteres og forebygges på arbejdspladserne og i organisationen.

De fremhæver et åbent, anerkendende og tillidsfuldt miljø, hvor det er accepteret at vise følelser og at begå fejl, og hvor medarbejdere og ledere er opmærksomme på begyndende tegn på omsorgstræthed, som en vej til at mindske eller ligefrem forebygge omsorgstræthed.

En anden vej er adgang til supervision og faglig opkvalificering især i forhold til demenssygdomme og borgeres til tider uforudsigelige og udadreagerende adfærd.

Endelig betyder det meget for medarbejderne, at de har en synlig og tilgængelig ledelse, som kender dem og deres arbejdsopgaver og dermed kan opfange problemer og mistrivsel tidligt.

Undersøgelsen bygger på en interviewundersøgelse blandt 54 ledere og medarbejdere på fire kommunale plejehjem, fire kommunale hjemmeplejegrupper og to private udbydere af hjemmepleje samt et litteraturstudie. Rapporten kan downloades her.

ak

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.