SJÆLLAND: Ortopædkirurgisk Afdeling på Holbæk Sygehus har regnet ud, hvordan man skærer på antallet af hoftepatienter, der belaster sundhedssystemet med unødvendige kontrolbesøg, skriver DR Sjælland. Det har sygehuset netop vundet en pris for for bestpractice.
Metoden hedder coaching to selfcare og er udviklet af seniorforsker og sygeplejerske Britta Hørdam. Og kort fortalt består coaching to selfcare i, at patienter fra Ortopædkirurgisk Afdeling får et opkald en til to uger efter en operation, hvor de spørges ind til gener og lignende efter operationen.
Derfor indkalder afdelingen nu kun seks ud af 100 patienter til kontrol efter operation. Resten klarer sig med en telefonsamtale. Metoden betyder, at afdelingen får tid til at tage flere patienter ind til forundersøgelse til operation, og dermed behøver de næsten ikke at sende patienter til privathospitaler, og det sparer penge. På Holbæk Sygehus er man ved at udvide metoden til også at gælde skulderopererede patienter.
rp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.