HOVEDSTADEN: Dagen efter fremlæggelsen af regeringens og Dansk Folkepartis sundhedsreform, der lægger op til at lukke regionerne, melder Region Hovedstaden ud, at den udskældte 1813-akuttelefon nu for første gang har overholdt sine servicemål om, at 90 pct. af opkaldene tages indenfor tre minutter og 100 pct. indenfor 10 minutter.
Akuttelefonens haltende performance har været en af anstødsstenene, som kritikere har brugt i mod regionerne, men i november 2018 lykkedes det for første gang for 1813-akuttelefonen. Tallene var 90,5 og 99,8 pct.
I hele 2018 blev i alt 979.517 opkald besvaret, og det er det højeste antal på et år nogensinde. Også det højeste tal for en måned blev nået, der var i december, hvor der blev modtaget 43.877 opkald, og det kostede overholdelsen af servicemålene. De faldt til henholdsvis 66,7 pct. og 83,9 pct., hvor de skulle have været 90 pct. og 100 pct.
Overholdelsen var endnu dårligere i sommeren sidste år med henholdsvis 49,8-50,8-57,8 pct. og 77,0-81,8-83,7 pct. i maj-juni-juli. Bundskraberen var januar 2018 med 45,2 pct. og 76,2 pct., hvor servicemålet siger 90 pct. og 100 pct.
1813-akuttelefonens resultater har været genstand for en undersøgelse af Rigsrevisionen, der i første omgang sammen med Statsrevisorerne fandt opfyldelsen af målene for ventetider og kvalitet ikke tilfredssstillende. Efter en række initivativer fra Region Hovedstadens side var meldingen fra Rigsrevisionen tidligere i denne måned, at der særligt siden sommeren 2018 er gjort fremskridt, og at sagen derfor kan afsluttes.
Se Region Hovedstadens status for 1813-akuttelefonen og Rigsrevisionens notat.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.