
De seneste uger er antallet af coronasmittede gået i vejret, og mandag er der registret 418 nye smittetilfælde.
Det giver travlhed i enheden "Corona-opsporing" hos Styrelsen for Patientsikkerhed. Det er herfra, man ringer til danskere, der har fået påvist coronavirus og tilbyder hjælp med at opspore de nære kontakter.
- Pr. 1. oktober har styrelsen 181 ansatte, der har opgaver vedrørende corona-opsporing. Det vil løbende blive forøget. Styrelsen har ansættelsessamtaler to gange om ugen og ansætter 10-15 nye om ugen, oplyser Styrelsen for Patientsikkerhed til Ritzau.
Medarbejderne omtales nogle gange i pressen som "corona-detektiver" med henvisning til deres funktion: De ringer smittede danskere op og tilbyder hjælp til at opspore personer, der har været i nær kontakt med de smittede.
Hjælp fra politiet
Når smittetallet stiger, som det er gjort de seneste uger, bliver der også mere at lave for enhedens medarbejdere. Derfor får enheden også hjælp fra Rigspolitiet.
- Styrelsen får hjælp fra Rigspolitiets callcenter i Jonstruplejren, som bakker os op, og det har de gjort hele tiden, oplyser styrelsen.
Selvom der er tryk på, er medarbejderne ifølge styrelsen i stand til at følge med.
- Vi kan følge med og løser opgaverne inden for retningslinjen for opsporing af nære kontakter, skriver styrelsen.
Det er frivilligt, om coronasmittede ønsker hjælp fra de statslige medarbejdere, eller om den smittede selv vil tage fat på nære kontakter. Men styrelsen møder generelt stor velvilje hos danskerne.
- Vi oplever en stor grad af forståelse og engagement hos de positive, når vi kontakter dem, skriver Styrelsen for Patientsikkerhed.
Rekruttering af medarbejdere til smitteopsporingen sker ifølge styrelsen via almindelige stillingsopslag.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.