MIDTJYLLAND: Hvis det er 'et demokratisk problem' at et regionsrådsmedlem, der også er ledende overlæge, ikke kan sidde i Regionsråd Midtjyllands hospitalsudvalg, så er der tale om et problem, som regionsrådet har påført sig selv.
Det pågældende regionsrådsmedlems 'generelle inhabilitet' i forhold til hospitalsudvalget er en direkte følge af en ændring af styrelsesvedtægten, som det gamle regionsråd foretog som en af sine sidste handlinger, skriver Sundhedspolitisk Tidsskrift.
Regionsrådsmedlemmet i centrum af sagen er Ulrich Fredberg (V), der i det civile liv er ledende overlæge på Diagnostisk Center på Regionshospitalet Silkeborg. Både Region Midtjyllands jurister og Ankestyrelsen dømmer ham derfor ude som medlem af hospitalsudvalget, hvor han ellers var blevet udset til at post.
Venstres gruppeformand Carsten Kissmeyer har i den anledning kaldt det 'et demokratisk problem', hvis man udelukker 'flere hundrede' på 'tredje niveau under direktionen' og uden tværgående ledelsesopgaver fra politisk arbejde inden for deres fagområde, men det er netop, hvad den kommunale styrelseslovs paragraf 29, stk. 2 gør:
'Medlemskab af et stående udvalg er udelukket for a) ansatte, der over for udvalget er umiddelbart ansvarlige for ledelsen af et forvaltningsområde, og disses stedfortrædere og b) ansatte, der i øvrigt har ledende administrative funktioner inden for et forvaltningsområde, der henhører under udvalget', lyder bestemmelsen, hvor Ulrich Fredberg er omfattet af b).
Andre paragraffer i en anden lov
Når det er er den kommunale styrelseslov, der er gældende for Regionsråd Midtjylland, skyldes det, at regionsrådet efter tre perioder med udvidet forretningsudvalgsstyre ifølge regionernes styrelseslov sidste år besluttede, at det i stedet ville nedsætte fire stående udvalg, hvoraf hospitalsudvalget altså er det ene. Der er så bare det ved det, at regelsættet for inhabiltet også ændres, en juridisk detalje, der først fremgår, når man dykker ned i andre paragraffer i en anden lov.
'For en region, der har truffet en sådan beslutning, finder reglerne i kapitel III i lov om kommunernes styrelse bortset fra § 17, stk. 5, tilsvarende anvendelse i stedet for §§ 13-15 i denne lov', hedder det således i regionernes styrelseslov, og netop kapitel 3 i den kommunale styrelseslov er der, hvor man finder paragraf 29, stk. b og forbuddet mod at have udvalgsmedlemer med 'ledende administrative funktioner inden for et forvaltningsområde, der henhører under udvalget' sådan som Ulrich Fredberg har.
Alt det vidste Ulrich Fredberg selv ikke noget om, da han under valgkampen slog udtrykkeligt på, at han med sit insider-kendskab til sundhedsvæsnet kunne gøre nytte politisk. Han har tidligere sagt, at han hos regionens chefjurist og direktionen fik bekræftet, at der ikke var noget habilitetsproblem, men det var før KV17. Efter KV17, i december 2017, blev regelsættet lavet om, og nu er der i den grad et habilitetsproblem.
'Sådan fungerer det ikke'
Et habilitetsproblem, der ikke fremgik af sagsfremstillingen. Regionsdirektør Jacob Stengaard Madsen 'havde ikke tænkt den tanke', at der var noget at gøre opmærksom på i den henseende. Ulrich Fredberg var ikke regionsrådsmedlem dengang.
- Jeg kunne altså ikke på forhånd sidde og sige: Ulrich Fredberg bliver nok valgt, og han vil nok gerne i hospitalsudvalget, og det, må jeg hellere sige til politikerne, kan udgøre et problem. Sådan fungerer det ikke, siger Jacob Stengaard Madsen til Sundhedspolitisk Tidsskrift.
Han tilføjer, at det står et flertal frit for at at ændre regionsrådets styrelsesvedtægt tilbage til den gamle ordlyd, men det bliver så på bekostning af den politiske magt i de stående udvalg, der var formålet med ændringen i december. Efter de gamle regler var det direktionen og ikke udvalgene, der indstillede til regionsrådet, og en tilbagevenden til den tilstand er ifølge regionsdirektøren den eneste mulighed, hvis Ulrich Fredberg skal ind i hospitalsudvalget.
Se Regions Midtjyllands nye styrelsesvedtægt med kommenterede ændringer i forhold til den gamle.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.