
Der var travlt på Akuttelefonen 1813 i dagene fra lige før jul og til nytår. Det viser en opgørelse, Region Hovedstadens Akutberedskab har lavet til TV 2 Kosmopol.
I perioden fra 22. december til og med 1. januar besvarede akuttelefonens medarbejdere 37.000 opkald fra borgerne - 1.000 flere end året før.
Akutberedskabet har i samme forbindelse set på, hvordan svartiderne fordeler sig. Og de viser, at 52 procent af de samlede opkald blev besvaret inden for fem minutter. Og sætter man grænsen til 30 minutters ventetid, så var 77 procent besvaret. Den gennemsnitlige svartid var på fire minutter, og dermed matcher akutberedskabet svartiderne for 2023.
Dermed er der også tale om en markant forbedring i forhold til 2022, hvor median-svartiden var på 8 minutter, og kun 44 procent fik hjælp inden for de første fem minutter.
Presset kø-system
Akutberedskabet er dog ikke selv helt tilfredse. For der var i jule- og nytårsperioden dage, hvor travlheden var så stor, at borgere fik besked om, at de skulle ringe igen senere.
"På to dage i juleperioden 2024 var der perioder, hvor der var flere, der ringede inden for samme tidsperiode, end kø-systemet kunne håndtere, og hvor borgere derfor blev bedt om at ringe igen på et senere tidspunkt.
Der er tale om den 25. og 31. december, hvor borgere i perioden kl. 10.00-15.00 den 25. december og kl. 10.00-11.00 den 31. december blev bedt om at ringe igen senere. Til sammenligning var der sidste jul fire dage, hvor der i perioder var borgere, der blev bedt om at ringe igen senere", hedder det i opgørelsen til TV 2 Kosmopol.
- Jeg er dog tilfreds, for vores plan for at få en god jul på 1813 er i det store og hele er lykkedes, som vi havde planlagt, siger Thomas Reimann, der er direktør for Region Hovedstadens Akutberedskab til TV 2 Kosmopol. Der er dog plads til forbedringer, og allerede nu har ligger der en plan klar.
Plads til forbedring
Ifølge Region Hovedstadens Akutberedskab skal der til næste højtidsperiode arbejdes med en række punkter for at fastholde udviklingen, Det gælder:
- Fortsat fokus på tidlig vagtplanlægning og jævn fordeling af helligdage mellem de fastansatte sygeplejersker.
- Fortsat arbejde for flere fastansatte på 1813, herunder afsøgning af muligheden for at få fastansatte læger, så også lægerne kan vagtplanlægges i forbindelse med helligdage og weekender.
- Opmærksomhed på tidlig oplæring og vagtplacering af konsulentlæger med mindre fast tilknytning til 1813, som gerne vil hjælpe med at tage vagter i højtider. Dette med henblik på at forbedre muligheden for effektivt at håndtere opkald.
- Fortsat fokus på driftsafvikling, så medarbejderressourcerne anvendes bedst muligt, samtidig med at der opretholdes et godt arbejdsmiljø.
Og mens julen og nytåret 2024 ret præcist matcher det foregående år, så blev 2024 ifølge opgørelsen som helhed en forringelse i forhold til 2023 - og det til trods for, at der i 2024 var færre opkald end i 2023.
I alt besvarede medarbejderne 869.568 opkald, og den gennemsnitlige ventetid var på tre minutter og 51 sekunder. Dermed ventede borgerne gennemsnit næsten et minut mere, end dem der ringede året før. Dog noterer akutberedskabet sig, at der i efteråret 2024 var en kraftig forbedring af svartiderne.
Den generelt dårlige svartid for hele året begrunder Region Hovedstadens Akutberedskab med økonomi.
I 2023 havde beredskabet et forbrug på 23 millioner kroner mere end budgetteret, mens 2024 landede 0,6 millioner kroner under budgettet. Akutberedskabet kalder den økonomiske udvikling for en vigtig milepæl.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.