dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksocial
doi
DK Debat
Ny analyse: Forårs-SFO skaber mistrivsel i børns første skoleår
Børn der er 6 år eller mere ved skolestart, påvirkes mindre negativt, end børn, som er yngre end 6 år ved skolestart.
Foto: Mads Jensen/Ritzau Scanpix

Ny analyse: Forårs-SFO skaber mistrivsel i børns første skoleår

En undersøgelse fra VIVE viser, at 62 procent af børn, starter i SFO inden skolestart. Samtidig viser den, at det skaber mistrivsel, især ved de yngste.

Børn mistrives i højere grad i løbet af 0. klasse, når de har gået i forårs-SFO. Børn der er 6 år eller mere ved skolestart, påvirkes mindre negativt, end børn, som er yngre end 6 år ved skolestart. Det gælder for selvtillid og mistrivsel. Det viser en ny undersøgelse fra VIVE. 

Førskole, også kaldet forårs-SFO, er en ordning, hvor børn inden skolestart rykker ind i skolernes SFO'ers lokaler. Mange børn flytter i løbet af foråret, inden de skal starte i skole i august. 

Undersøgelsen fra VIVE viser, at 62 procent af alle børn i folkeskolens almene 0. klasser har gået i førskole. Analysen viser hertil, at der er geografiske forskelle. Ordningen er fx mere udbredt på Nordsjælland, Fyn, Lolland-Falster og i hovedstadsområdet. 

VIVE finder tegn på, at deltagelse i førskole har en negativ betydning for børns trivsel. Det kommer til udtryk ved, at børn, der har gået i førskole, har lidt højere mistrivsel i skolen, end børn, som ikke har gået i førskoletilbud.

BUPL har tidligere kaldt forårs-SFO en spareøvelse, da normeringen i mange kommuner ikke følger med børnene, som stadig er børnehavebørn.

- Det giver pædagogisk god mening at lave en tættere kobling mellem børnehave og skole for de ældste børnehavebørn, men det må ikke blive en kommunal spareøvelse. Tværtimod er det en investering i en god og tryg skolestart for barnet, når kommunerne sørger for ordentlige normeringer i forårs-SFO’en, siger formand for BUPL Elisa Rimpler i en pressemeddelse. 

Øget mistrivsel

Børn som har deltaget i førskole, har 2 procent højere mistrivsel i 0. klasse. Det svarer til en ændring på 0,03 trivselspoint, hvor skalaen går fra 1 til 3 (højest mulige mistrivsel).

For børns skoletilfredshed, selvtillid, årligt fravær og sproglige færdigheder i 0. klasse er resultaterne er der ikke statistisk belæg for, at der skulle være forskel.

VIVE finder for de fleste mål ingen statistiske sikre forskelle blandt børn, som begynder i førskole i februar-april, sammenlignet med børn, der starter i maj-juni. Undtagelsen er børns selvtillid. Her finder vi enkelte tendenser til, at børn har mindre selvtillid, hvis de har startet i førskole tidligere på året.

Tallene stemmer overens med tidligere undersøgelser på skoleområdet. Eksempelvis viser en undersøgelse fra Dee & Sivertsen fra 2018, at børn, som er ældre ved skolestart, er mindre hyperaktive og har større koncentrationsevne, sammenlignet med børn, der er et år yngre. Dog finder VIVE også, at de ældre børn har lidt mere fravær end de yngre børn. 

rmn

 

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.