
Nysgerrighed, bekymring og behov for svar om coronakrisen viser sig konkret hos de offentlige myndigheder ovenpå onsdagens dramatiske udvikling. Det skaber glødende telefonlinjer, og jagten på effektiv kommunikation er blevet et centralt værn mod coronapanik.
Men selvom der oprustes på corona-kommunikation i hele landet, mangler der fortsat folk til at give en hånd med ved telefonerne. Det har fået forsvarsminister Trine Bramsen (S) til på Facebook at opfordre tidligere ansatte i Forsvaret, frivillige i Hjemmeværnet, Beredskabet eller reserven til at hjælpe.
Også Dansk Røde Kors beder folk om at hjælpe ved deres hotline. Det kræver ingen forudsætninger, skriver generalsekretær Anders Ladekarl på Twitter.
Callcentre fire steder i landet svarer på spørgsmål om coronavirus døgnet rundt, og i løbet af det første døgn efter onsdagens nedlukning af den offentlige sektor modtog myndighedernes fælles callcenter for de generelle spørgsmål om coronavirus flere end 11.000 opkald. Det oplyser vicepolitiinspektør John Jensen fra Rigspolitiet.
- Situationen udvikler sig meget hurtigt, og det skaber selvfølgeligt et meget stort behov for at give befolkningen svar på de mange forskellige spørgsmål, som melder sig i en så ekstraordinær situation, siger han i en pressemeddelelse.
Fire callcentre fordelt i landet
For at følge med det store antal henvendelser er der etableret callcentre fire steder i landet.
Ud over Jonstruplejren i Ballerup, sidder der også folk på Politiskolen i Brøndbyøster, hos Politiets Administrative Center i Holstebro samt hos Dansk Røde Kors på Østerbro. I alt er 570 personer døgnet rundt i sving med at besvare borgernes spørgsmål.
- Uanset om der er tale om lægestuderende, folk fra Røde Kors, Hjemmeværnet, Beredskabsstyrelsen eller studerende fra Politiskolen, så sørger vi for at give dem en god indføring i opgaven, så de kan svare på borgernes brede vifte af spørgsmål. Men er der tale om rent sundhedsfaglige spørgsmål, skal man kontakte sin egen læge eller akuttelefonen i ens region, siger John Jensen.
Torsdag har hotlinen blandt andet besvaret spørgsmål om, hvordan man kan blive testet for coronavirus, og hvad man skal gøre, hvis man kender eller har været sammen med folk, der er smittet.
Ny corona-hotline skal berolige bange børn og unge
Børn rummer en særlig kommunikations-udfordring. Da skoler og institutioner lukkede torsdag - eller i hvert fald mandag - efterlod det børn med en ny hverdag og masser af ubesvarede spørgsmål.
Derfor sidder psykologer fra i dag klokken 9 klar til at modtage opkald fra bekymrede børn og forældre på en ny telefonlinje i Det Nationale Sorgcenters afdeling for børn, unge og sorg.
- Rigtig mange børn og unge er bange nu og har brug for at snakke med nogen. Og vi ved også, at rigtig mange forældre er i tvivl om, hvordan de taler med deres børn om coronavirusset. Derfor stiller vi vores psykologer til rådighed syv dage om ugen, siger direktør hos Det Nationale Sorgcenter Preben Engelbrekt.
Den nye hotline er åben alle dage fra klokken 9 til 16. Ifølge direktøren er der ikke sat en slutdato for telefonlinjen. Den fortsætter, så længe der er behov for den. Telefonlinjen er for både børn og forældre, der har spørgsmål eller bekymringer.
I første omgang sidder to til tre psykologer fra Det Nationale Sorgcenter klar til at besvare opkald fra bekymrede børn og forældre. Men det kan udvides, hvis det viser sig, at der er behov for det, fortæller Preben Engelbrekt.
- Børn er meget forskellige. Der er børn, som har diagnoser, og der er børn, som i forvejen er særligt sårbare. Og der kan vores specialiserede psykologer hjælpe forældre med at hjælpe deres børn bedst muligt, siger han.
Tolke arbejder gratis for corona-bekymrede borgere
En delvist overset gruppe i forvirringen efter coronaudbruddet er landets fremmedsprogede, som ikke kan følge med informationsstrømmen på dansk - og for manges vedkommende heller ikke på engelsk.
Det problem hjælper et østjysk tolkefirma i disse dage deres tid på afhjælpe med gratis tolkebistand til virusbekymrede borgere. De har tid til overs, fordi corona alligevel har ryddet deres kalender, skriver TV2 Østjylland.
Maya’s Tolkeservice i Brabrand leverer normalt tolkebistand til det offentlige, men den service har corona-epidemien lukket ned for. Nu har de i stedet sat sig for at tilbyde deres hjælp gratis til virus-bekymrede borgere de næste 14 dage.
- Vi har været med til at stoppe spredningen af panik og frygt i de her dage. For eksempel er det ikke alle, der helt har forstået, hvorfor alt nu er lukket. Nogen tror blandt andet, det er fordi, dødeligheden nu er steget, siger Faisal Mohamed, der arbejder i Maya's Tolkeservice, til TV2 Østjylland.
Det kan være af afgørende betydning, at få forklaret situationen grundigt og uddybende over for de mennesker, der er kommet til landet fra krigsområder.
- Når du har været i en krigssituation, så er du bare i en situation, hvor du er mere tilbøjelig til at gå i panik, fortæller en anden medarbejder på bureauet, Indra Sapkota.
Derfor handler det om at få myndighedernes budskaber kommunikeret klart igennem på et sprog, de forstår.
- Vi beroliger dem, og fortæller, at det nok skal gå det hele. Og så uddyber vi egentlig bare, hvad det var, vores statsminister sagde i går, siger han.
Bureauet råder over 489 tolke, som oversætter til 129 sprog, og under corona-epidemien vil deres service være gratis for alle.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.