AALBORG: Overlæge for kvalitet og sammenhæng ved Aalborg Universitetshospital Per Thorgaard opfordrer i en artikel i Nordjyske nu patienter at gå direkte til hospitalet eller regionen, hvis de har noget at klage over.
Ud af lidt under 500 årlige klager over hospitalet stiles omkring halvdelen i dag til Styrelsen for Patientklager, og her er ventetiden i følge avisen på mellem 14 og 19 måneder - trods et mål på ni. Klager man direkte til hospitalet kommer der et første svar inden for et par uger, og hospitalet går med det samme ind over for den afdeling eller person, der er klaget over, siger overlægen.
Styrelsen for Patientklager er ikke en ankeinstans, men en statslig klagemulighed over sundhedsfaglige behandlinger, hvor jurister og lægefagkyndige vurderer klagen efter evt. dialogmøde og partshøring. Men mange klager kunne klares på stedet, mener Per Thorgaard, der fx peger på, at 40 pct. af klagerne over Aalborg Universitetshospital ikke handler om selve behandlingen, men om kommunikationen om den.
cwa
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.