NORDJYLLAND: Tilfredse patienter giver penge i kassen, mens utilfredshed koster. Ortopædkirurgisk Afsnit på Aalborg Universitetshospital Farsø skal som den første afdeling i Nordjylland gøre forsøg med at køre efter helt nye økonomiske retningslinjer. Det skriver DR Nordjylland.
- Nu er det om at lave de bedste operationer set fra patientens side, siger Poul Hedevang Christensen, der er ledende overlæge, til DR Nordjylland.
Han er sammen med sin afdeling, Ortopædkirurgisk afsnit på Aalborg Universitetshospital Farsø, ved at lave det første forsøg i Nordjylland, hvor patienternes tilfredshed er afgørende for afdelingens økonomi.
Vurdering et år efter gælder
- Så der er et stort incitament til, at afdelingen skal lave det bedst mulige resultat, fordi det er den måde de kan tjene flest mulige penge, siger han.
Ideen med forsøget er, at hvis patienterne ikke er tilfredse med behandlingen et år efter, så kommer der færre penge i kassen Forsøget er et opgør med den måde sygehusene hidtil er blevet afregnet på. Her har kun antal behandlinger haft betydning, ikke kvaliteten af behandlingen.
- Det her er den rigtige retning at gå. At styre efter hvad der giver værdi for patienterne, siger direktør for patientforeningen Danske Patienter, Morten Freil, til DR Nordjylland.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.