Danskerne er blevet hårdt ramt af angst og depression under den seneste coronanedlukning. Det er især de unge, der rammes. Det viser tal fra forsikrings- og pensionsselskaberne, som dagbladet Børsen har indsamlet.
- Der er ingen tvivl om, at nedlukningen har påvirket danskernes mentale sundhed, og vi har set en markant stigning i vores kunders brug af psykologhjælp under den anden nedlukning, siger Camilla Thind Sunesen, der er chef for sundhedsløsninger hos Danica Pension, til Ritzau.
Hos forsikringsselskabet Gjensidige udgør andelen af sager med angst og depression 44 pct. af alle psykologsager, selskabet indtil videre har haft i 2021. I 2019 - før corona - udgjorde de 31 pct., skriver Børsen.
Også forsikringsselskaberne Tryg og Topdanmark mærker tendensen. Hos Topdanmark er der registreret en stigning på 25 pct. i sager med angst eller depression i forhold til sidste år.
- Det er en voldsom stigning. Og det er jo ikke bare ulykkeligt for den enkelte. Det her er noget, der også rammer samfundet hårdt, siger direktøren for livsforsikringer i Topdanmark, Vivian Byrholdt, til Børsen.
- Der er flere unge under 35 år, der kontakter os med angst og depression, fortsætter hun.
Før var det stress
Ifølge Camilla Thind Sunesen var det tidligere stress, der fyldte hos Danica Pension.
- Men nu kommer folk i højere grad til os med tungere og vanskeligere symptomer. Folk har fået det markant dårligere under anden nedlukning, siger hun til Børsen.
Behandlingen af angst og depression tager ofte længere tid end mildere psykiske problemer som for eksempel stress. Derfor kan forsikrings- og pensionsselskaberne se frem til flere udgifter på området, skriver Børsen.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.