HOVEDSTADEN: Når den praktiserende læge om nogle år behandler patienter med forhøjet blodtryk, spiller smartphonen en afgørende rolle. Ved hjælp af en app på telefonen er lægen i løbende kontakt med både sygehus og patient, og det betyder bedre behandling, oplyser regionen.
Michael Hecht Olsen, speciallæge i kardiologi og leder af Hypertensionsklinikken ved Holbæk Sygehus, har i flere år forsket i nye metoder til bedre at kunne forudsige risikoen for at udvikle forhøjet blodtryk og diabetes samt komplikationer dertil. Nu er han begyndt at se nærmere på, hvordan de bedste behandlingsmetoder kan bredes ud, så alle patienter får glæde af dem.
- Det er ikke nok, at vi ved, hvilken behandling der er bedst for den enkelte. Den skal også implementeres, og her er den praktiserende læge en nøgleperson. Det er ham, der sidder over for dig og fortæller, at dit blodtryk er for højt, eller at du har udviklet sukkersyge. Der ligger en kæmpe opgave for os som forskere i at formidle vores viden til den praktiserende læge. Der ligger også en stor opgave for den praktiserende læge i at guide patienten igennem de mange kostråd og livsstilsændringer, som hele tiden ændrer sig. Det arbejde vil vi gerne gøre lettere for lægen, siger Michael Hecht Olsen.
Appen støtter både læge og patient
Løsningen på problemet hedder ifølge Michael Hecht Olsen elektronisk beslutningsstøtte, og det er mere håndgribeligt, end det lyder. Det kan nemlig ligge i en smartphone eller tablet, hvis man henter den app, som Michael og hans ph.d.-studerende er ved at udvikle.
Appen vil få en brugervenlig udformning med tre indgange. En indgang for hospitalslægen, en indgang for den praktiserende læge og en for patienten. Med afsæt i sundhedsdata fra den konkrete patient vil lægerne kunne udveksle viden om den optimale behandling for netop denne patient.
Samtidig vil patienten kunne stille spørgsmål og få svar løbende. Der bliver også mulighed for at indbygge forskellige elementer, der kan holde modet oppe og giver patienten små skub i den rigtige retning. Det kunne fx være en påmindelse om at huske at hente medicin på apoteket. Desuden kommer der vejledning om bivirkninger og sund livsstil.
- Appen vil primært være et redskab for lægen. Men det handler i ligeså høj grad om at sikre, at patienten forstår, hvorfor han skal tage sin medicin. Viden og indsigt er forudsætningen for, at man forbliver i behandling og ikke falder fra. Det gælder især for patienter, som af forskellige årsager ikke magter at være i kontakt med sundhedsvæsenet, siger Michael Hecht Olsen.
eo
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.