HOVEDSTADEN: Akuttelefonen 1813 har i længere tid haft svært ved at leve op til egne succeskrav om at 90 procent af opkaldene besvares inden for tre minutter. Tirsdag blev det derfor besluttet, at man vil sænke målsætningen om at besvare 90 procent af opkaldene inden for tre minutter til fem minutter, skriver TV2 Lorry.
Et flertal i Forretningsudvalget i Region Hovedstaden stemte for forslaget, der er fremsat af Socialdemokratiet og De Radikale i forbindelse med fremlagte anbefalinger fra en nedsat taskforce. Leila Lindén (S) fortæller, at baggrunden for forslaget blandt andet er, at Region Hovedstaden kommer til at ligge tættere på de fire andre regioners målsætninger om responstid.
- Det er næsten ti år siden vi lavede den, efter min opfattelse, fejlagtige beslutning, at man skulle kunne komme igennem indenfor tre minutter. Det er ikke realistisk. Når jeg ser tilbage på den beslutning, var det måske nok ønsketænkning. Det var ikke gennemtænkt, og jeg mener, at hvis man er med til at træffe en forkert beslutning, er det forkert ikke at rette op på den, siger hun. Udover at regionerne får mere sammenlignelige målsætninger for ventetiden i akuttelefonen, mener Leila Lindén, at de høje ambitioner har bidraget til et dårligt arbejdsmiljø for fagpersonalet, der tager telefonerne.
cwa
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.