SILKEBORG: I Silkeborg kan stressede medarbejdere få hjælp, inden det ender med en sygemelding. Kommunen har valgt at investere i en ekstra indsats for at hjælpe medarbejdere, som er sygemeldte eller på vej til at blive det, og meget tyder på, at det hjælper, oplyser kommunen.
- Ofte er det hele i den situation ét stort kaos, og vi hjælper med at skabe orden og sætter dermed folk i stand til selv at løse problemer. De er nået dertil, hvor de erkender, at de har brug for hjælp, og vi giver dem nogle værktøjer, blandt andet kan det være et søvnprogram, siger projektleder Anne-Sofie Rasmussen fra Silkeborg Kommunes stressenhed på Jobkompagniet.
Flere end ventet er hjulpet så tidligt i forløbet, at de har undgået sygemelding. I projektets første måneder har 32 afsluttet forløbet, og heraf har 24 undgået sygemelding. Hvis resultaterne holder, vil det over ét år spare omkring to mio. kr. i sygefravær.
Indsatsen bygger på samtaler og eksisterende kommunale tilbud, blandt andet coaching og psykologordning. Oftest er det chefen eller en bekymret kollega, der via kommunens krisehjælpsordning får etableret kontakten til Stress-enheden.
Indtil videre har Stress-enheden været i kontakt med 66 medarbejdere, heraf 39 inden første sygedag.
Silkeborg Kommune investerer knap 1,2 mio. kr. i Stress-enheden. Det er jobvejledere fra Jobkompagniet, som hjælper sygemeldte medarbejdere og medarbejdere, som er på vej til at blive syge. Målet er over et år at hjælpe mindst 100 stressede medarbejdere, at mindst 10 medarbejdere undgår at blive syge, og at mindst 75 får reduceret deres sygemelding med mindst fire uger. Det vil spare knap to mio. kr. på sygefraværet.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.