dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksocial
doi
doi

Tidstro feedback virker bedre end spørgeskemaer

Brugernes egne ord og oplevelser kan vække genklang og forståelse, hvis de kommer, mens personalet endnu har patienter, pårørende og behandlingsforløb i frisk erindring
16. DEC 2015 12.16

Det er den direkte inddragelse af patienter og pårørende og deres tilbagemeldinger om oplevelsen af kontakten til sundhedsvæsenet, der gør personalet i stand til staks at forbedre de forhold, som er vigtige for brugerne, lyder det fra Danske Regioner.

Når patienter og pårørende med egne ord besvarer spørgeskemaers kommentarfelter eller uddyber deres svar under opfølgende samtaler om deres oplevelser af kontakten med sundhedsvæsenet, skaber det en læring hos medarbejdere og ledere, som gør dem i stand til straks - eller så hurtigt, det er muligt - at forbedre de forhold, der er vigtige for brugerne.

Tidstro feedback - patienterne og deres pårørendes løbende tilbagemeldinger, der hyppigt rapporteres til medarbejdere og ledelser - er dermed et væsentligt supplement til spørgeskemaer og øvrige statistiske oplysninger om patientoplevelser. Det er erfaringen fra de projekter om tidstro feedback fra Danmark og udlandet.

Brugernes egne ord og oplevelser vækker nemlig genklang og forståelse hos medarbejdere og ledere, når de indløber så hurtigt, at personalet endnu har patienterne, de pårørende og behandlingsforløbene i frisk erindring.


Ifølge Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet, ViBIS, etableret af Danske Patienter, er der i øjeblikket 803 projekter på regionernes hospitaler, der arbejder med at lytte til patienter og deres pårørende og gøre deres behov gældende i sundhedsbehandlingen - langt over en fordobling på tre år i forhold til 298 projekter i 2012.

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dk-sundhed.dk/artikel/tidstro-feedback-virker-bedre-end-spoergeskemaer

GDPR