
Et fælles forskningsprojekt (KIDS) af de fem Steno Diabetes Centre og Diabetesforeningen viser, at tre ud af fire børn med type 1-diabetes står alene med deres sygdom i skoletiden. Nogle skoler tilbyder en støtteperson til et barn med diabetes i hele skoletiden, hvor andre slet ikke tilbyder støtte, oplyser Region Hovedstaden. Det har overrasket børnelæge på Steno Diabetes Center Aarhus, overlæge Kurt Kristensen:
- Jeg vidste, der var forskelle, men at hjælpen eller manglen på samme går fra den ene yderlighed til den anden, kom bag på mig. En 15-årig har ikke samme behov for støtte som en 7-årig, så der skal helt naturligt tages stilling til barnets udviklingsniveau i hvert enkelt tilfælde, men at der slet ingen retningslinjer er for, hvordan skoler og forældre skal gribe det an, når et barn får type 1-diabetes, er helt uholdbart, siger han.
Centrene og foreningen lancerer nu en række fælles løsningsforslag for at skabe bedre og ens rammer over hele landet for både børn, forældre og ansatte på skolerne. Type 1-diabetes betragtes i nogle kommuner som et handicap, der udløser mulighed for at modtage ekstra støtte i normalundervisningen, mens det andre steder defineres som en kronisk sygdom, som barnet selv skal lære at håndtere.
Parterne søger lige nu penge til at undersøge, hvordan løsningsforslagene bedst kan implementeres i regional og kommunal praksis i hele landet.
Løsningsforslagene:
- Ved diagnosetidspunktet orienterer hospitalet kommunen. Denne information skal gå direkte til én eller flere udvalgte medarbejdere i kommunen, der har kendskab til diabetes, og til den proces, der nu begynder.
- Hver kommune har en tydelig placering af de medarbejdere, der kan hjælpe familier og skole/dagtilbud med udfordringer, hvad angår diabetes.
- Hospitalet har ansvaret for at indkalde til netværksmøde med deltagelse af barn (afhængig af barnets alder), forældre, sygehus, kontaktperson fra kommunen, lærere/pædagoger (kontaktteam – se nedenfor) samt de respektive ledelser. Det anbefales, at mødet afholdes fysisk, men et onlinemøde kan i særlige tilfælde være en erstatning.
- På netværksmødet udfyldes en samarbejdsaftale, hvor der forventningsafstemmes og uddelegeres ansvars- og opgaveområder. Det anbefales at bruge Diabetesforeningens samarbejdsaftale, men andre former for samarbejdsaftaler kan også anvendes.
- Omkring det enkelte barn dannes der et kontaktteam på skolen/i dagtilbuddet, som har ansvaret for den daglige diabeteshåndtering og støtte til barnet. I teamet skal der være en hovedansvarlig, som er den primære støtteperson.
- Alle hospitaler gennemfører oplæring af skole- og dagtilbudspersonale, der til daglig har kontakt med barnet med diabetes. Undervisningen foregår ideelt på skolen/i dagtilbuddet, men kan i særlige tilfælde også foregå på sygehuset. Diabetes i skolen.dk er et relevant supplement til undervisningen.
- Der gennemføres undervisning ved skift fra dagtilbud til skole, skoleskift, og evt. også ved skift mellem indskoling, mellemtrin og udskoling.
apo
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.