
SYDDANMARK: Regionen ønsker yderligere undersøgelser af, hvordan en linjeføring af letbanen, der skal gå gennem Nyt OUH, vil påvirke sygehuset før regionen kan tage endelig stilling til linjeføringen, skriver de i et nyt hørringsvar til Odense Kommune.
Regionens rådgivere har foretaget nogle foreløbige beregninger, der viser, at en letbane gennem Nyt OUH kan fordyre sygehuset med op til 164 mio. kr. - blandt andet fordi sygehusets udstyr danner magnetfelter, der kan blive påvirket af letbanens kørsel gennem området.
- For de tusindvis af patienter, medarbejdere og pårørende, der dagligt kommer til at bruge letbanen til og fra Nyt OUH, vil det være en fordel at letbanen kommer til at køre gennem sygehuset frem for, at den skal udenom. Gåafstanden fra letbanen til sygehuset vil simpelthen blive kortere. Der skal simpelthen yderligere undersøgelser til. Vi vil have sikkerhed for, at letbanen ikke påvirker patientbehandlingen. Forbikørende tog må på ingen måde påvirke patientsikkerheden, siger Karsten Uno Petersen (S), der er formand for regionens innovationsudvalg.
Det er planen, at første etape af letbanen, som kommer til at gå fra Tarupcenteret og Bolbro til Hjallese Station, skal stå færdig i 2019 med passagerkørsel i 2020. Nyt OUH står efter planen færdig i 2021.
kil
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.