Folketingets Ombudsmand kalder stigende sagsbehandlingstider i patientklagesager 'meget bekymrende'. Han har netop bedt Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse svare på, hvad ministeriet vil gøre for at sikre kortere sagsbehandlingstider på området.
Henvendelsen kommer efter, at Ombudsmanden har modtaget en redegørelse, der viser, at sagsbehandlingstiderne er steget markant. Klagerne havde f.eks. gennemsnitligt ventet i 17,3 måneder i 2014 mod 13,1 måneder i 2012 på en afgørelse fra Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn.
- Folketingets Ombudsmand har i en længere årrække fulgt sagsbehandlingstiderne for patientklager, og det går i den forkerte retning. Derfor rejser jeg nu sagen direkte over for Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, som er den øverste ansvarlige myndighed på sundhedsområdet, siger ombudsmand Jørgen Steen Sørensen, der peger på, at patientklagesager handler om centrale forhold i den enkelte borgers liv.
- Sagerne er ofte belastende for patienter, pårørende og berørte sundhedspersoner. Derfor er det vigtigt, at de involverede parter ikke skal vente i årevis på en afgørelse fra patientklagesystemet. Det er myndighedernes ansvar at sikre, at sagsbehandlingstiderne er tålelige. Det gælder, uanset at der nogle gange er tale om komplicerede sager, siger ombudsmanden.
Ministeriet erkender
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har over for ombudsmanden erkendt, at sagsbehandlingstiderne i patientklagesystemet er for lange, og at der er behov for en indsats med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne.
Ombudsmanden beder nu Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse om at redegøre for bl.a., hvilke konkrete initiativer ministeriet vil iværksætte for at sikre, at der sker en nedbringelse af sagsbehandlingstiderne i patientklagesager, ligesom ombudsmanden har bedt ministeriet om at redegøre for, hvilke sagsbehandlingstider ministeriet mener er acceptable.
Fakta
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn behandler bl.a. klager over den faglige virksomhed, der udøves af en række forskellige persongrupper inden for sundhedsvæsenet, f.eks. læger. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i disciplinærnævnets sager er steget fra 13,5 måneder i 2012 til 17,2 måneder i 2013 og 17,3 måneder i 2014.
Patientombuddet behandler bl.a. klager over tilsidesættelse af patientrettigheder og klager over sundhedsfaglig behandling, hvor en eventuel kritik ønskes rettet mod behandlingsstedet og ikke mod en konkret sundhedsperson. I Patientombuddet er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i patientklagesager steget fra 10,3 måneder i 2012 til 13,2 måneder i 2013 og 13,3 måneder i 2014.
Patientklagesystemet blev ændret i 2011. Et af hovedformålene med ændringen var at opnå kortere sagsbehandlingstider. I forbindelse med ændringen i 2011 blev det besluttet, at reformen skulle evalueres efter nogle år for at vurdere, om ændringerne af systemet har virket, og om der er behov for justeringer. På den baggrund har Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse i februar 2015 udgivet en rapport om evaluering af sundhedsvæsenets patientklagesystem. Det fremgår også af denne evalueringsrapport, at sagsbehandlingstiderne i patientklagesager var længere i 2014 end i 2012.
rp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.