HOVEDSTADEN: Mangel på sygeplejersker til at tage telefonen bidrager nu til at skabe økonomiske problemer i den omstridte 1813-akutordning i hovedstadsområdet, der også fortsat har problemer med lange ventetider på at komme igennem til en medarbejder, skriver Berlingske.
Region Hovedstaden tvinges nemlig til at bruge læger til at håndtere de tusindvis af opkald fra akut syge borgere, og da lægernes timeløn er betydeligt højere end sygeplejerskernes, styrer 1813-ordningen mod et større underskud i år. Det fremgår af en orientering til politikerne i regionen, der nu sættes under pres for enten at finde penge til at dække de store merudgifter eller skære ned andre steder på akutberedskabet, f.eks. på akutlægebilerne.
- 1813 presser vores økonomi, og vi har stadig problemer med at få ventetiderne ned, hvilket skyldes problemer med at rekruttere og fastholde sygeplejerskerne. Vi har fortsat en ambition om at sikre borgerne lettere adgang til hospitaler og lægehjælp. Men der er ingen tvivl om, at det er et langt, sejt træk, siger formanden for regionsrådet, Sophie Hæstorp Andersen (S).
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.