HOVEDSTADEN: Hvis man har brug for lægehjælp og ringer til Region Hovedstadens akuttelefon 1813, så kan man i øjeblikket blive mødt af meget lange ventetider. Søndag var der for eksempel op til halvanden times ventetid, før det var muligt at blive stillet igennem.
Mange ringer typisk ind her i løbet af sommerweekenderne, fordi de vil have fornyet receptpligtig medicin. Det skriver TV2 Lorry.
- Hvis det er noget medicin, man ikke kan leve uden, skal det selvfølgelig fornyes. Men ellers skal man vente til, egen læge åbner. Vi er ikke en servicetelefon, hvor man lige kan ringe, hvis man skal på ferie, har glemt sin medicin eller ringer, hvis man lige synes, det passer bedre, siger Anders Damm-Hejmdal, der er cheflæge hos 112 og 1813 til TV 2 Lorry.
Når man ringer ind med den slags opkald, blokerer man nemlig for dem, der er akut syge. Derfor kommer Akuttelefonen nu med en klar opfordring:
- Vi opfordrer folk til at tænke over, om de har behov for at ringe til 1813 eller ej. Især i weekenden oplever vi, at mange bruger 1813 til noget, den egentlig ikke er tænkt til, siger Anders Damm-Hejmdal.
Han oplever fænomenet hver sommer, men især i den netop overståede weekend har det været slemt. Derfor håber han nu, at opfordringen om kun at ringe til 1813, hvis man har akut brug for hjælp nu vil afhjælpe problemet.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.