
Beregningerne, udarbejdet af Falck selv, som er kommet frem i forbindelse med en sag i Klagenævnet for Udbud. viser, at Falcks standardmodel, Mercedes Sprinter 319 CDI, vejer 3.400 kg med ekstraudstyr, og med fem personer på hver 75 kg i ambulancen ryger vægten op på 3.775 kg. Da langt hovedparten af de danske Falckreddere blot har et almindeligt B-kørekort op til 3.500 kg, og ambulancen kun er godkendt til samme vægt, kører de altså ulovligt, skriver MetroXpress.
En række tidligere Falckreddere bekræfter også over for metroxpress, at de to modeller vejer for meget, ligesom Danske Regioner har skrevet til Justitsministeriet i januar, at ambulancerne er næsten 300 kg for tunge.
Regionerne og Falck har flere gang søgt om dispensation om at køre med tungere ambulancer, men har fået nej af både Trafikstyrelsen og Rigspolitiet, viser dokumenter, som Metroxpress er i besiddelse af.
kil
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.