
Et eksperiment med aktiv prisformidling og digitalt tandlægevalg for 18-årige har ført til en mangedobling af andelen af unge, der finder sig en tandlæge efter at de bliver for gamle til den kommunale tandpleje. 15 pct. af de unge i eksperimentet valgte en tandlæge mod kun 1 pct. i en kontrolgruppe der ikke deltog i eksperimentet.
Det er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der har gennemført eksperimentet i samarbejde med Roskilde Kommune, hvor 18-årige blev informeret om priser og beliggenhed for alle Roskildes tandlægeklinikker via en digital tandlægevælger, og det fik flere unge til at vælge tandlæge og dermed fortsætte med regelmæssig tandpleje efter ophør hos den kommunale tandpleje.
- Jeg synes, at det er rigtig interessant, at man med få midler kan påvirke folks adfærd, så de træffer et aktivt og smartere valg. For de unge er der mange penge at spare ved at tage aktivt stilling frem for fx blot at vælge deres forældres tandlæge. Og samtidigt er det godt for konkurrencen på tandlægemarkedet, siger erhvervsminister Brian Mikkelsen (K), der er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens politiske chef.
- Jeg vil gerne arbejde for, at vi får skabt forudsætningerne for, at vi allesammen kan blive mere aktive forbrugere som aktivt træffer valg, der kommer både dem selv og samfundet til gavn. Denne her undersøgelse er meget relevant i den sammenhæng, og jeg håber, at andre kommuner vil lade sig inspirere, siger Brian Mikkelsen.
mk
Fakta
- Unge fra syv sammenlignelige skoler i Roskilde har deltaget i undersøgelsen.
- Halvdelen af de unge fik tilsendt en sms med et link til den digitale tandlægevælger, som indeholdt oplysninger om priser og beliggenhed for alle Roskildes tandlægeklinikker.
- Der blev oplyst priser på henholdsvis lokalbedøvelse og fjernelse af en visdomstand. Priserne på de to ydelser var henholdsvis 79 pct. og 161 pct. højere hos den dyreste tandlæge end hos den billigste tandlæge.
Læs eller download Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens rapport om eksperimentet.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.