HOVEDSTADEN: Region Hovedstaden gik for langt under en telefonsamtale, hvor en læge på Nordsjællands Hospital blev indkaldt til en tjenstlig samtale, lyder det fra Folketingets Ombudsmand, der beskriver sagen i udtalelse.
Anledningen var lægens hjemmeside med kritik af den såkaldte 1813-akuttelefon. En lydoptagelse af telefonsamtalen viser efter ombudsmandens opfattelse, at lægen med rette kunne opfatte samtalen som et forsøg på at få ham til at stoppe kritikken.
'Offentligt ansatte har som klar hovedregel ret til at ytre sig offentligt i fx debatindlæg, også om deres eget fagområde. Hvis ledelsen i den situation har behov for at henvende sig til den ansatte, skal den sikre, at henvendelsen ikke kan opfattes som et forsøg på at få den pågældende eller andre ansatte til ikke at ytre sig. Det sikrede Region Hovedstaden sig ikke - tværtimod', siger Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen.
'Illoyalitet'
Regionen har anført, at personalechefen indkaldte lægen for at få ham til at ændre domænenavnet på sin hjemmeside - www.18-13.dk - da det let kunne forveksles med den officielle hjemmeside www.1813.dk.
Telefonsamtalen viser imidlertid, at personalechefen ikke talte om navnet på hjemmesiden, men om indholdet. Lægen fik blandt andet at vide, at han havde udvist 'illoyalitet over for de politiske beslutninger', og at regionen påtænkte at give ham en advarsel. Regionen havde også i en pressemeddelelse kaldt lægens hjemmeside for en 'skræmmekampagne'.
Efter at have gennemgået sagen og hørt myndighederne kritiserer ombudsmanden nu regionen og betegner fremgangsmåden som 'meget kritisabel'.
Læs ombudsmandens udtalelse her.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.